Vinkkejä myyntipaikan esillepanoon

Hyvissä ajoin ennen myyntijakson alkua on järkevää miettiä, mitä myytävää kirpputorille on
kannattavaa kulloinkin viedä. Nuhjuiset ja rikkinäiset tuotteet kannattaa ensimmäisenä karsia
surutta pois. Ne eivät mene kaupaksi nyt, eivätkä myöhemmin. Toisella kirpparilla tuli juuri vastaan
euron lenkkarit, jotka oli potkittu aivan loppuun, olikohan kengänkärjessä koirankakkaakin. Jäin
miettimään sitä, että oliko tuo euro (jota tuskin kukaan haluaa maksaa) todella sen arvoinen, että
lenkkarit kannatti kuljettaa kirpparille asti, ja onko ne mahdollisesti se asia, minkä myyjä haluaa
pöydästä pistävän ohikulkijan silmään? Epäilen. Korjaustaitoisen kannattaa aina mieluummin
ommella ratkennut sauma tai irtoamisvaarassa oleva nappi, kuin jättää korjaamatta. Juuri kukaan ei
osta likaisia vaatteita, koska tahran irtoamisesta ei ole takeita, myöskään varaston tuoksu ei
houkuttele liioin ostajia. Raikkaat, mutta kuitenkin hajusteettomat vaatteet tuppaavat käyvän
yleensä parhaiten kaupaksi. Myyntipaikan yleisilmeeseen saattaa vaikuttaa ratkaisevasti sekin, että
vaatteille viitsii näyttää tarpeen mukaan silitysrautaa tai nukkaleikkuria.
Seuraavaksi pois laskuista kannattaa rajata sesongin ulkopuoliset vaatteet ja tarvikkeet. Jos
säilytystilasta kotona on pulaa, ja näin ollen tarvetta hankkiutua eroon esimerkiksi kesävaatteista
talven kynnyksellä, on syytä tinkiä reilusti siitä hinnasta, millä vaate vaihtaisi omistajaa keväällä.
Lähtökohtaisesti kukaan ei halua ostaa tavaraa varastoon, lapsiperheessä kaapit ovat monesti
muutenkin täynnä tavaraa. Todennäköisyys sille, että paikalle eksyy se, jolla lähestyy etelänmatka ja
on tarvetta juuri kyseisenkokoisille vaatteille, on oikeasti tosi pieni. Muista, että muutenkin kysyntä
määrittää hinnan. Jos ohikulkijan silmiin osuu ensimmäisenä ylihinnoiteltu tuote, hän tuskin jaksaa
jäädä tutkimaan myyntipaikan sisältöä sen tarkemmin, vaan jatkaa matkaa. Esimerkiksi jotkut
suositummat kuosit vaatteessa saattavat houkutella ostajia vähän korkeammallakin hinnalla, mutta
kirpputorilla hintojen ei ole tarkoitus olla sama kuin kaupassa. Suorita hinnoittelu siis ajatuksella.
Jos myytävää tavaraa on paljon, älä ota kaikkea mukaan kerralla. Jos hinnoittelu on tehty järkevästi
ja tuotteet ovat hyvin esillä, älä huoli, pääset kyllä pian täyttämään pöytää. Täpötäydet rekit ja
notkuvat hyllyt saattavat pelottaa ostajia, eivätkä ainakaan anna sitä mielikuvaa, että tässä kauppa
käy ja kannattaa pysähtyä ostoksille. Väljemmillä rekeillä vaatteet näkyvät paremmin, ja
myyntipaikka pysyy myös paljon siistimpänä. Henkilökunnalla ei ole resursseja siivota täyteen
ahdettuja myyntipaikkoja. Jos et pääse itse täyttämään paikkaa, MiniPandalla on tätä tarkoitusta
varten olemassa lisäpalvelu, jota kannattaa ehdottomasti kysyä.
Kun alat sitten myyntijakson alkaessa täyttää myyntipaikkaa, varaa siihen aikaa, esimerkiksi hinnat
tuotteisiin kannattaa kiinnittää huolellisesti, vaikka jo kotona etukäteen, niin sinulla on enemmän
aikaa kiinnittää huomiota esillepanoon. Toinen hyvä vaihtoehto on suorittaa hintalappujen kiinnitys
ja vaatteiden asettelu henkareihin paikan päällä ennen myyntipaikan vapautumista. Ennen
myytävien tuotteiden asettelua on syytä miettiä, miten hyllyt ja rekit kannattaa sijoitella, jotta
vaatteet ja tavarat ovat mahdollisimman hyvin esillä. Kun rekit ja hyllyt ovat sopivalla korkeudella,
mekoilla on tilaa roikkua, eikä mikään ole katseilta piilossa. Jos myynnissä on keskenään erikokoista
vaatetta, ne on varmasti hyvä järjestää koon mukaan. Esimerkiksi pienemmät vaatteet sijoiteltuna
ylös ja isommat alas. Kun kirpputorilla on valikoimaa reilusti, harvalla on aikaa tai mielenkiintoa
tarkastella omaan tarpeeseen nähden vääränkokoisia vaatteita. Tässä kohtaa MiniPandan selkeät
kokolaput ovat kätevät. Kiireisempikin kirpparikävijä näkee nopealla silmäyksellä, löytyykö pöydästä
häntä kiinnostavaa tavaraa. Samalla tavoin lapulla voi merkitä halutessaan alennusmyynnin
myyntijakson loppupuolella.
Jos haluaa mennä hienosäädön puolelle, myyntipaikkaa voi järjestellä myös esimerkiksi väreittäin tai
jonkun tietyn teeman mukaan. Melko klassinen, jonkun mielestä ehkä jo aikansa elänytkin jako on
lajitella erilleen tyttöjen ja poikien vaatteet. Kannattaa ehdottomasti hyödyntää myyntipaikkoina
myös MiniPandan yhteisalueet, missä tuotteet on jaoteltu ajankohtaisen sesongin tai
käyttötarkoituksen mukaan.
Nämä vinkit perustuvat monen vuoden kirpparikokemukseen niin ostajana kuin myyjänä. Saa olla
toki eri mieltä, mutta suosittelen ainakin kokeilemaan, jos haluaa parantaa kirppismyyntejä!

 

Jenni Virtanen, IG @jennipauliinav